מחלות / ניתוחי ארובת העין

(Orbital Surgery)

ארובת העין (Orbit) הינה הרקמה הגרמית המקיפה את חלל העין, היא מורכבת משבע עצמות ומהווה חלק מעצמות הגולגולת. המבנה האנטומי של הארובה מורכב ביותר ומכיל שרירים המניעים את גלגל העין, רקמת חיבור, שומן, כלי דם ועצבים, בלוטת דמעות, ומעברים לחללי האוויר סביב העין (סינוסים) ולרקמת המוח. משום כך מחלות שונות באיזורים סמוכים לארובה יכולות לתת תסמינים עיניים או ארובתיים, וכן דלקות או חבלות לארובה יכולים לערב את הסינוסים ואת רקמת המוח. העין היא האיבר העיקרי הממלא את תוכן הארובה, הרקמות הנוספות בארובה תומכות בתפקוד תקין של העין והראיה, וכן בתזמון תנועות גלגלי העיניים וראיה מרחבית דו עינית.

מגוון מחלות ומצבים יכולים לערב את ארובת העין החל מדלקות זיהומיות – orbital cellulitis / pre-septal cellulitis, שברים חבלתיים – orbital blow-out fractures הדורשים מעקב או ניתוח שחזור ארובת העין, תהליכים גידוליים (שפירים, ממאירים או משניים לשגשוג כלי דם), הפרעות מולדות / נרכשות כדוגמת בלט עין משני למחלת בלוטת התריס הדורשים ניתוח דקומפרסיה של ארובות העיניים. תהליכים ברקמות סביב ארובת העין כדוגמת מערות האף והסינוסים, הלסת העליונה, תהליכים במערכת העצבים המרכזית יכולים לתת ביטוי משני אף הם בארובת העין. במקרים לא מעטים הביטוי הראשון למחלה הסיסטמית יהיה בעין או בארובה.

במחלות מסוימות כמו גידולי עיניים או חבלה קשה לגלגל העין (כירורגית או ניתוחית), ידרש ניתוח להסרת גלגל העין (ראה להלן), מצב יחודי זה נקראה אנופתלמוס, והוא מצריך התאמת עין תותבת למתן מראה טבעי של הפנים וארובות העיניים.

איור - אנטומיה של ארובת העיניים

איור

סוגי ניתוחים באיזור ארובת העין:

גידולי ארובת העין

מרבית הגידולים בארובת העיניים שפירים ובחלק הארי ניתן לעקוב ללא ניתוח. במידה  שיש הפרעה אסתטית או תפקודית (ראיה כפולה, בלט עין, ירידה בתפקודי הראיה) ניתן לשקול ניתוח הסרת הגידול.  על פי רוב החתך הניתוחי מתבצע בקמטי עור טבעיים סביב ארובת העין, וההחלמה התפקודית והאסתטית מצוינת. בילדים התהליך השפיר הנפוץ ביותר נקרא ציסטה דרמואידית (dermoid or  epidermoid cyst) והוא לרוב מופיע  בחלק הצידי  של העפעף העליון או הגבה. נגעים נוספים בילדים הם הפרעות בכלי דם – המנגיומה קפילרית, המוצגת כגוון סגלגל של העפעף, כאן הטיפול בדרכ מתן סירופ של חוסמי בטא (beta blockers) או הפרעות לימפטיות (lymphatic malformations or venous-lymphatic malformations). בהפרעות אלה ניתן לטפל בדרך כלל על ידי זריקות חומר מצלק (sclerosing agents) כאשר החומר הנפוץ בשימוש הוא בלאומיצין. מקרים שאינם מתאימים לטיפול שמרני, לעתים ניתן לשקול ניתוח.

גידולים ממאירים של הארובה מאוד נדירים, כאשר הגידול השכיח ביותר הוא לימפומה של ארובת העין אשר יכולה לערב את בלוטת הדמעות, רקמת השומן, שרירים חוץ עיניים ורקמת הלחמית. במקרים של לימפומה בארובה מקובל לקחת דגימה מהגידול (orbital biopsy) ובהתאם לתוצאת הפתולוגיה להחליט על מתווה הטיפול.

הטיפול המקובל בהתאם לסוג הלימפומה יהיה הקרנות חיצוניות לארובה EBRT – external beam radiation therapy, טיפול ביולוגי או טיפול כימי. בד״כ תוצאות הטיפול מצוינות ומגיעים לריפוי מלא באחוז גבוה של המקרים (complete response). הטיפול מתבצע על ידי רופאים המטואונקולוגים. 

ישנם גידולים ממאירים נוספים כמו bcc או scc שמקורם בעפעפים או במערות האף, וכאשר הם חודרים לארובה ניתן לשקול  טיפול משולב – כירורגי, הקרנתי או תרופתי בהתאם לסוג הגידול וההפרעות הסיסטמיות. 

ניתוחי ארובה נוספים כוללים הסרת גלגל העין (enucleation) במקרה של גידולים ממאירים של העין שאינם מתאימים לטיפול תרופתי / הקרנתי, או חבלות כהות לעין עם העדר פוטנציאל ראיה וכאבים – הסרת תוכן גלגל העין (evisceration). מצב ללא עין בארובות העיניים נקרא anophthalmos והוא מחייב מעקב אצל רופא עיניים בתחום פלסטיקה של העין בשל האפשרות של טיפולים ניתוחים משחזרים. התאמה של עין תותבת אשר דומה לעדשות מגע, מתבצעת במרפאות  עיניים מיוחדות של עיניים תותבות (prosthetic eyes or epi-prosthesis) כאשר המראה של העין התותבת טבעי, והיא מאוד דומה לעין השניה. תנועות גלגל העין אינה  מלאה כמו העין הבריאה, אך בדרך  כלל לא ניתן לדעת שהמטופל מרכיב עין תותבת.

ניתוחים משחזרים לארובה כמו תיקון שברים (orbital fracture repair) או תיקון בלט עין במחלת בלוטת התריס (orbital decompression) מפורטים בעמודים המתאימים. 

שאלות ותשובות מחלות / ניתוחי ארובת העין

תהליך מסוג cavernous venous malformation, אשר נקרא  בעבר cavernous hemangioma, הינו תהליך שפיר שגדל בצורה אטית. במידה שאינו גורם להפרעה אסתטית (בלט עין, דחיקת גלגל העין)  או תפקודית (ירידה בראיה, ראיה כפולה, הפרעה בשדה) ניתן לשקול ניתוח הסרה. החתך הניתוחי נעשה בהתאם למיקום הגידול, ובדכ ניתן לבצע הקפאה של הגידול בניתוח כדי להקל  בהוצאה. 

עיניים בולטות  אופייניות  לסובלים  מיתר  פעילות בלוטת המגן על רקע Graves. כאשר המחלה יציבה לפחות שנה או שנתיים, ומראה העיניים יציב, המחלה הסיסטמית מאוזנת ניתן לשקול ניתוח להחזרת העיניים אחורנית (orbital decompression). בניתוח מדקקים את העצמות בגבולות הארובה עם הסרת שומן ארובתי, והוא יעיל במידה רבה בתיקון האסתטי של בלט העין. במקרים רבים נדרש יותר מניתוח אחד לשיקום האסתטי והתפקודי, כדוגמת ניתוחי תיקון פזילה או ניתוח תיקון מנח עפעפיים, בהתאם להפרעה הקיימת משנית למעורבות הארובה. 

המנגיומה קפילרית היא תהליך שפיר של כלי דם עם זרימה גבוהה, ומופיעה בילוד או בחודשים הראשונים לחיים. במידה שהיא קטנה ואין הפרעה משמעותית, אפשר לעקוב מאחר שהגידול נסוג עד גיל שנה. במידה שיש מעורבות נרחבת של הארובה מקובל לטפל בסירופ חוסמי בטא (beta blocker) במעקב רופא ילדים, הטיפול יעיל מאוד בנסיגה של הגידול. טיפול זה יעיל גם אם התהליך גורם לצניחה של העפעף שעלולה לגרום להתפתחות עין עצלה, או בלט עין משמעותי, פזילה או הפרעה אחרת בראיה. במידה שהטיפול אינו עוזר ניתן לשקול הזרקת סטרואידים לתהליך, או ניתוח הסרה. 

דילוג לתוכן