גידול בארובת העין – איך מתמודדים?

גידול בארובת העין – איך מתמודדים

גידול בארובת העין – איך מתמודדים?

ארובת העין, בדומה לכל איבר בגוף, יכולה לתת ביטוי למחלות דלקתיות, זיהומיות, ווסקולריות (כלי דם) וגידוליות (orbital tumors). חשוב להבין כי כל תהליך בארובת העין, המתבטא בהסננה של הרקמה נחשב לגידול ארובה, גם אם מדובר במחלה דלקתית. מרבית גידולי הארובה הם שפירים, וההסתמנות הקלינית שלהם תלויה במיקום האנטומי של הופעתם. ככאלה, יכולים לגרום לבלט או דחיקה של גלגל העין, צניחה או מלאות בעפעפיים, הפרעה בתנועות גלגלי העיניים עם ראיה כפולה, ולעתים הפרעה בראיה כאשר יש לחץ על עצב הראיה שמוביל את הגירוי הראיתי מהעין לרקמת המוח. במקרים אחרים הגידול מציג תהליך דלקתי בארובה ובהתאם לגורם הטיפול יהיה בתרופות אנטי דלקתיות או אנטיביוטיקה. במקרים נדירים הגידולים ממאירים, וכאן הטיפול יהיה משולב על ידי רופא עיניים ואונקולוג. כאשר הגידול מייצג שגשוג של כלי דם, ניתן לעקוב או לטפל בצורה זעיר פולשנית. הנה כל מה שתצטרכו לדעת על גידול בארובת העין ועל דרכי ההתמודדות עם הגידולים השונים.  

 

מהו גידול בארובת העין ומה משמעותו?

ארובות העיניים שלנו הן אותם שקעים שנמצאים בגרמי הגולגולת, בהם ממוקמים גלגלי העיניים ותפולותיהן. נפח ארובת העין הממוצע הינו כ-30 ממ"ר ובנוסף לגלגל העין, יש שם גם רקמות המקיפות את העין, שרירים שמניעים אותה, בלוטות דמעות, כלי דם, שומן, רקמות חיבור, עצבים ועוד.

באזור ארובות העיניים, יכולים להתפתח ולהופיע גידולים שונים הנותנים ביטוי למחלה מקומית או מחלה מערכתית. מרבית הגידולים בארובת העין הינם שפירים וניתנים להסרה כירורגית או למעקב שמרני, במידה שאינם גורמים הפרעה תפקודית או אסתטית. חלק מהגידולים עלולים להיות ממאירים כאשר הגידול הממאיר השכיח ביותר בארובת העין הוא לימפומה, אשר יכולה לערב כל איבר בארובה – עפעפיים, לחמית, בלוטת הדמעות, שרירים חוץ עיניים ושומן ארובתי [לימפומה בארובת העין]. גידול זה יכול להיות ביטוי למחלקה מקומית או למחלה סיסטמית עם פיזור לארובות העין. כאן הטיפול יהיה משולב על ידי המטואונקולוג ורופא עיניים, וסיכויי ההחלמה על פי רוב גבוהים. במחלה ממוקדת, ותלוי בסוג הלימפומה, הטיפול המקובל הינו קרינה חיצונית לארובה. ובמקרים של מעורבות סיסטמית, הטיפול יכלול תרופות ביולוגיות או כימיות. השלב הראשון בטיפול יכלול דגימה של רקמת ארובה (ביופסיה) על מנת לאפיין את הסוג, ולקבוע את מדיניות הטיפול, והדמיה מערכתית לאמוד את היקף המחלה.

בכל מקרה של הופעת בלט עין חדש, צניחת עפעף, הפרעה בתנועת גלגלי העיניים או ראיה כפולה, מומלץ להבדק על ידי רופא עיניים מומחה לארובות העיניים על מנת לשלול הופעה של גידול ארובה.

 

איך גידול בארובת העין קורה וכיצד נדע לזהות אותו?

בין הסימנים לזיהוי של גידול בארובת העין, נוכל להבחין בין היתר בסימנים הבאים:

  • שינויים במבנה העין כמו עין שגדלה או קטנה. צניחת עפעף חדשה או נפיחות משמעותי בעפעף.
  • עין שבולטת החוצה או דחוקה לאחד הכיוונים.
  • פזילה חדשה באחת העיניים או בשתיהן, או כפל ראיה חדש.
  • כאבים באזור העיניים ובעיניים עצמן במבט ישר או במבט לצדדים.
  • ירידה בחדות הראיה או בשדה הראיה.

גידולים בארובות העיניים, יופיעו בעיקר כתוצאה מגידולים דלקתיים או מגידול לא טבעי של אחד מכלי הדם השונים שבאזור. אבחון מדויק, יתקבל רק לאחר בדיקה והדמיה אצל רופא מומחה לאוקולופלסטיקה וארובות העיניים.

למי זה יכול לקרות וכמה זה נפוץ?

ישנם מספר רב של גידולים שונים העשויים להופיע בארובת העין כאשר לכל גיל ישנם גידולים אופייניים יותר. על פי רוב הגידולים אשר יופיעו אצל ילדים, יהיו שונים במהותם מהגידולים אשר יופיעו אצל אנשים מבוגרים. הגידול השכיח ביותר בילדים הוא ציסטה דרמואידית, גידול שפיר, אשר מתבטא במלאות אופינית בעפעף העליון בחלקו הצידי או המדיאלי (סמוך לגשר האף) ומקובל להסירו כירורגית. גידולים ממאירים בילדים נדירים ביותר כאשר השכיח נקרא rhabdomyosarcoma, והוא מחייב מעקב וטיפול על ידי המטואונקולוג ילדים.

בילדים שכיחה גם מלפורמציה וסקולרית מסוג capillary hemangioma מתאפיינים במלאות כחלחלה וכאן הטיפול לרוב יהיה תרופתי מסוג חוסמי בטא, ללא צורך בדרך כלל בהתערבות כירורגית. גידול נפוץ אחר בילדים הוא מלפורמציה לימפטית או ורידית (venous lymphatic malformation), וכאן לעתים ניתן להזריק חומר סקלרוזנטי (מצלק) כמו בלאומיצין ללא ניתוח.

הגידול השפיר השכיח ביותר אצל מבוגרים למשל הינו cavernous venous malformation שמאפשר מעקב או הוצאה כירורגית, בהתאם להסתמנות הקלינית, והגידול הממאיר הוא לימפומה של ארובת העיניים.

איך מתמודדים עם גידול בארובת העין?

במידה שעולה חשד קליני להופעה של גידול בארובת העין, חשוב מאוד ללכת להיבדק בהקדם. טיפולים מוקדמים יכולים פעמים רבות לעשות הבדלים משמעותיים, חשובים ואף מצילי חיים.

במרפאה של דר׳ גיא בן סימון, תוכלו לערוך את הבדיקות הרפואיות הנדרשות, בדיקות הדמיה וכן להגיע לביקורים לצורך מעקב קליני . דרכי ההתמודדות השונים עם הופעת הגידול מתחלקים לאופי הגידול, מיקומו, ובעיקר לאבחנה האם או שפיר או ממאיר.

במידה שהגידול שפיר וגורם להפרעה קלינית משמעותית, ניתן להסיר אותו בהליך כירורגי אותו ניתן לעבור אצל דר׳ גיא בן סימון. כאמור ישנם גם סוגי גידולים אחרים איתם ניתן להתמודד עם טיפול תרופתי, חוסמי בטא ועוד (בעיקר אצל ילדים); וכן להזריק חומר סקלרוזנטי לארובה, שיגרום לצמצום משמעותי של הגידול ללא הצורך בניתוח.

דילוג לתוכן