צניחת עפעף בעין אחת – תהליך הניתוח

צניחת עפעף בעין אחת – תהליך הניתוח

צניחת עפעף בעין אחת – תהליך הניתוח

צניחת עפעפיים היא מצב שיכול להשפיע הן על הנראות האסתטית והן על הראיה במובן התפקודי-בריאותי. עפעף שצונח עלול לכסות חלק מהאישון ולהסתיר בכך חלק משדה הראייה, לכן במקרים חמורים של צניחת עפעפיים מומלץ לפנות לניתוח הרמת עפעפייםעם זאת, פעמים רבות ישנה צניחת עפעף בעין אחת בלבד. האם יש צורך בטיפול שונה? האם מדובר בתופעה הנגרמת מאותן הסיבות? על כל אלו ועוד במאמר שלפניכם. 

מהי צניחת עפעפיים?

צניחת עפעפיים עליונים הנקראת גם בעגה המקצועית פטוזיס (Ptosis), הוא מצב בו העפעף העליון או שני העפעפיים העליונים, נופלים עד רמה של כיסוי חלק מהאישון. כתוצאה מאותה נפילה וצניחה של העפעפיים העליונים, נחסם למעשה החלק העליון של שדה הראייה. בנוסף, מתקבל מראה עייף ומבוגר שאינו מחמיא מבחינה אסתטית.

צניחת עפעפיים יכולה כאמור להופיע בעין אחת או בשניהם. כאשר תופיע צניחת עפעף בעין אחת, תיווצר חוסר סימטריה בולטת בין המנח של שני העפעפיים העליונים. התופעה הינה שכיחה יותר בגיל מבוגר, אך יכולה להיות גם מולדת או נרכשת בגיל צעיר ואף אצל ילדים.

מהם הגורמים המרכזיים לצניחת עפעפיים?

צניחת עפעפיים נרכשת, עלולה להופיע בעקבות הגיל וחולשה הדרגתית של השריר, אך ישנם מספר גורמים נוספים שיכולים לגרום לצניחת עפעף:

  • שימוש ממושך בעדשות מגע.
  • שימוש ממושך בטיפות עיניים.
  • ניתוחי עיניים.
  • דלקות עיניים כרוניות.
  • חבלות לעפעף או לארובת העין.

האם קיים הבדל בין צניחת עפעף בעין אחת לבין צניחת עפעפיים?

צניחת עפעפיים היא תופעה אשר מיוחסת לרוב לצניחה של העפעפיים העליונים ב-2 העיניים. אך לעיתים ישנו מצב בו ישנה צניחת עפעף בעין אחת, בעוד העפעף בצד השני נשאר תקין לחלוטין. ההבדל העיקרי הקיים בין שני המצבים, הוא בדרך כלל בצורה הקלה והקשה יותר של פטוזיס או צניחת עפעפיים – שתשפיע על אופן הטיפול.

על כן, חשוב להבין שצניחת עפעפיים הינה תופעה שיכולה להופיע במספר רמות שונות ולעיתים, הנפילה של העפעף עלולה שלא להפריע בכלל לשדה הראיה, במקרים הקלים יותר. האבחנה וסוג הטיפול או הניתוח הנדרש, יקבע בבדיקה שמומלץ לעשותה אצל רופא עיניים מומחה לרפואת עיניים ואוקולופלסטיקה עם התמחות בתחומי ניתוחי עפעפיים.

הטיפול – ניתוח תיקון צניחת עפעפיים עליונים

לאחר שנערכו הבדיקות הרלוונטיות ובהתאם לגיל החולה, מצבו הרפואי וגורמי הצניחה – יבוצע ברוב המקרים ניתוח לתיקון פטוזיס המוכר גם בשם ניתוח הרמת עפעפיים עליונים או ניתוח תיקון צניחת עפעפיים עליונים.

במהלך הניתוח אשר מיועד לתיקון נפילת העפעף, מתבצע תיקון של השריר שאחראי על אחיזתו. הגישה יכולה להתבצע דרך חתך בקפל העפעף או במקרים של צניחת עפעף קלה או צניחת עפעף בעין אחת – ניתן לבצע את הניתוח בגישה אחורית, כלומר ללא חתך ודרך לחמית העפעף העליון. הניתוח בדרך כלל מתבצע תחת הרדמה מקומית בלבד עם או ללא סדציה (טשטוש), שלאחריה אין צורך באשפוז לילה וניתן להשתחרר הביתה לאחר התאוששות קלה.

חשוב לציין כי במקרים מסוימים ישנה צניחת עפעפיים אסימטרית אשר בולטת יותר בצד אחד. בשל עצבוב זהה לשני העפעפיים, יהיה צורך בתיקון שני הצדדים במידה שונה. הרופא המנתח יוכל להעריך את מידת הצניחה בבדיקה הטרום ניתוחית.

תקופת ההחלמה מניתוח הרמת עפעפיים עליונים

תקופת ההחלמה אורכת בין שבועיים לשלושה, כאשר לאחר פרק זמן של 7-10 ימים מוציאים את התפרים. את התוצאה הסופית ניתן יהיה לראות ולהרגיש בפרק זמן של חודש עד שלושה חודשים מיום הניתוח.

בשבוע הראשון שלאחר הניתוח, תהיה נפיחות קלה, שעלולה לכלול גם שטפי דם תת-עוריים. חשוב להימנע בימים אלו מכניסה למקורות מים שונים ומכל פעילות גופנית מאומצת. כמו כן, מומלץ להניח קומפרסים קרים ביומיים הראשונים שלאחר הניתוח וגם למרוח משחה אנטיביוטית על פצע הניתוח במשך השבוע הראשון. לאחר מכן, חשוב לחזור לשגרה בצורה הדרגתית ולפנות לרופא המנתח בכל מצב של החמרה במצב.

דילוג לתוכן